Novinka Aktualizováno 7. 2. 2024

Volvo XC40 T5 Recharge: Je naprosto famózní

6 minut čtení Autor: Volvista
Volvo XC40 T5 Recharge: Je naprosto famózní

Ruda denně dojíždí do práce kolem 20-30 km, miluje technologie, jejichž cool faktor spočívá především ve vztahu k životnímu prostředí a občas rád vyrazí i na víkendový výlet delší jízdu nevyjímaje. Jeho hodnocení si přečtěte sami.

„Samozřejmě mě baví, že je to malé designové kompaktní SUV, které je dlouhé 4,30 m, to znamená, že je velmi příjemné do města, skvěle se s ním parkuje, a XC40 postavená na platformě CMA, což je menší platforma oproti SPA, má i díky dobře rozložené váze perfektní ovladatelnost. Když ale zákazníkovi představujeme technologické a minimálně v jednom případě oproti konkurenci unikátní vychytávky, cítím, že to je přesně to, pro co se moderně smýšlející lidé rádi nadchnou a baví je to,“ začíná Ruda své hodnocení pohodlně usazen za volantem.Tu nejzásadnější vychytávku, která dělá z tohoto modelu mezi jinými PHEV na trhu opravdový unikát si představujeme hned na úvod. Je jí využití dvouspojkové sedmistupňové převodovky.

Dvouspojková převodovka

„Sedmistupňová převodovka slouží spalovacímu motoru, ale dva stupně nabídne i elektromotoru a to tak, že při rozjezdu a standardní jízdě čistě na elektřinu jezdí na dvojku a kolem 85 km/h se přeřadí na čtyřku. Řidičům vždy automaticky nabídne nejvhodnější přenos hnací díly, dle zvoleného jízdního režimu, a zaručí tak absolutně hladký, kontinuální nárůst výkonu. Například v jízdním režimu Pure je hnací síla při rozjezdu přenášena přes druhý převodový stupeň, ve vyšších rychlostech je pro čistě elektrický pohon použit čtvrtý převodový stupeň až do 125 km/h, kdy dojde k sepnutí spalovacího motoru. V režimu Power je s ohledem na aktuální požadavek na výkon přenos síly přenášen na kola využitím obou motorů současně. Převodovka vždy pracuje v maximálně efektivní symbióze. To si nemůžete nezamilovat,“ vypočítává Ruda unikátnosti převodovky, které zákazník v reálném provozu ani nepocítí, ale velmi ocení.

Základem je velmi lehký a kompaktní 1,5 litrový benzínový tříválec s výkonem 180 koní, jemuž zdárně sekunduje 82 koňový elektromotor s dojezdem kolem 45 km. Oba pohánějící jen přední nápravu. Jak už jsme zmiňovali výše, řidič si může zvolit z několika jízdních režimů. Od režimu Power, kdy vás vysoký výkon zrychlí z nuly na stovku za 7,3 vteřiny, přes vyvážený režim Hybrid až po čistě elektrickou jízdu v režimu Pure.

„Samozřejmě i tady funguje rekuperační brzdění a dobíjení elektromotorem, kdy je elektromotor používán pro zpomalení vozidla a zároveň působí jako generátor, který dobíjí baterii. V závislosti na efektu dobíjení už si tohle auto samo spočítá, zdali je výhodnější brzdit jen elektromotorem, brzdou nebo zabrzdit společně. To vše bez starosti řidiče. Delší životnost brzdových destiček je v tomto případě sekundární efekt, i když příjemný. Jde především o stále dobíjení akumulátoru, a tedy prodloužení dojezdu čistě na elektriku,“ pochvaluje si Ruda a zamýšlí se i nad tím, jakého zákazníka tépětková XC40 T5 nadchne.

Optimální zákazník?

"Určitě to budou starší lidé, kteří mají odrostlé děti a už nepotřebují tolik prostoru nebo naopak mladá generace, která potřebuje mít mrštné a technologicky velmi vyspělé auto s úžasnou spotřebou a minimálním dopadem na životní prostředí. Byť s dostatečným výkonem. Lidé, kteří pracují kousek za městem, nebo přímo ve městě, auto používají na denní bázi, nájezdy mají kolem 20-30 tisíc kilometrů ročně, těm tohle auto udělá největší službu. A samozřejmě si poradí i se zahraniční dovolenou, žádný problém. Potřebuje-li člověk svižně předjet, nabídne mu tépětka při sešlápnutí plynu úžasnou odezvu."

A spotřeba?

"Budete-li denně dojíždět například do zaměstnání 60–70 km, využívat plug-in hybridní technologii a elektromotor dobíjet, tak spotřeba bude prakticky mizivá. Bude se pohybovat okolo 1 litru na 100 km. Samozřejmě v závislosti na stylu jízdy. Na delších trasách, kdy má baterie tendence se vybíjet, tam spotřeba bude stoupat, nicméně očekáváme, že nebude vyšší než nějakých 5–6 litrů maximálně. A to počítáme při nájezdu 25 000 km ročně.“

„Nemluvě o super konektivitě. Technologie v tomto autě jsou totožné s těmi, které jsou ve vozech na platformě SPA, což je ta nejvyšší řada našich vozů. Je tady CarPlay, Volvo on Call, což je užívání vozu přes aplikaci na dálku a spoustu dalšího. Mě zkrátka tenhle crossover nadchnul a jistě nebudu sám.“

Twin Engine – pro větší efektivitu

Motor T5 Twin Engine
Max. kombinovaný výkon až 262 k (180 + 82 k)
Zrychlení 0 - 100 km/h 7,3 s
Spotřeba paliva (kombinovaný provoz) 1,7 l/100 km
Emise CO2 (kombinovaný provoz) 38 g/km
Dojezd (v režimu Pure) 54 km
Spotřeba el. energie 16,1 kWh/100 km