Novinka Aktualizováno 7. 2. 2024

Před 25 lety: Jen krůček k prvnímu modelu Cross Country

10 minut čtení Volvista
Před 25 lety: Jen krůček k prvnímu modelu Cross Country

Vznikla tak slavná řada terénních kombi, která vyšlapala cestu stále oblíbenějším praktickým automobilům spojujícím ovladatelnost a pohodlí osobních vozů s průchodností terénem na úrovni SUV.

Pohon všech kol, označovaný u Volva AWD, stihl získat jako první ještě model 850. Slavný automobil byl v 90. letech nejdůležitějším modelem švédské značky. Zachoval si hranaté proporce legendárních řad 200 a 700, ale přidal moderní prvky včetně různých bezpečnostních doplňků. Mimoto se proslavil také na závodních tratích… Ovšem z hlediska pozdějšího obchodního úspěchu vozů Volvo byl zcela zásadním příspěvkem právě stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Uveden byl na sklonku kariéry v roce 1996 v kombinaci s benzínovým 2,4litrovým pětiválcem s nízkotlakým přeplňováním a výkonem 193 koní.

V70 XC (1997–2000): první Cross Country

Během roku 1996 se vše připravovalo k uvedení nástupců řady 850. Ti měli premiéru v druhé polovině roku a přišli se zcela novým označením: S70 pro sedan a V70 pro kombi. Toto dělené pojmenování zůstalo vozům Volvo dodnes. Základ nových modelů pocházel z předchůdce, nové typy však dostaly důsledná vylepšení a zakulacenější tvary. A především ve své době velmi nezvyklou terénní verzi, označenou Cross Country neboli XC. Kdo by tehdy tušil, že robustnější tvary a pohon všech kol udělají takovou díru do světa…

První „crosska“ vznikla jako alternativa raných SUV a postupně začala dobývat srdce zákazníků po celém světě. Unikátní volvo konkurovalo vyhlášeným komfortem, výbornou ovladatelností na úrovni běžných kombi a samozřejmě prvotřídní bezpečností. Přitom ale současně dokázalo překonat větší terénní překážky a svým provedením vůbec vonělo dálkami. Stálý pohon všech kol doplnil protiprokluzový systém TRACS, který v případě prokluzu jednoho z předních kol pomáhal zajistit trakci toho druhého.

Volvo V70 XC zaznamenalo okamžitý úspěch, zvláště na severoamerickém trhu, kde není nouze o nezpevněné cesty a v mnoha regionech o pravidelné pořádné přívaly sněhu. Celkem se do roku 2000 vyrobilo 319 832 běžných kombi a dalších 53 857 terénních. O to pečlivěji proběhly přípravy na nástupce.

V70 XC/XC70 II. generace (2000–2007): ještě robustnější

Nadšené reakce zákazníků přiměly Volvo navrhnout druhou generaci ještě drsnější. Zatímco první Cross Country bylo jen mírně upravené, novinka již byla mnohem svébytnější. Dostala odolnější podvozek s ochrannými plechy a nápadnější atributy terénních schopností: mohutné nárazníky, oplastované podběhy a ochrany prahů, které si vozy s tuláckou náturou udržely dodnes.


XC70 v terénu, pro nějž byla stvořena…

A když švédská automobilka uvedla v roce 2002 své první SUV, neméně legendární XC90, dostalo se i kombíku pocty ke změně názvu na XC70. Přece jen natolik vyčnívalo z řady – a díky zvýšené světlé výšce na vynikajících 200 mm to lze brát doslova –, že si zasloužilo dostat osobité označení.

Ve stejném roce si také polepšilo modernějším pohonem všech kol s elektronicky ovládanou spojkou švédské firmy Haldex. Výrobce uváděl, že stačí, aby se jedno z předních kol při rozjezdu protočilo o pouhou sedminu otáčky, a dojde k elektronickému připojení pohonu zadních kol. V běžných podmínkách se na přední kola přenášelo 95 až 35 procent točivého momentu, zbytek se dodával na zadní. K posílenému, již 2,5litrovému benzínovému pětiválci (210 k) dostalo Volvo XC70 také první z řady proslavených pětiválcových turbodieselů D5 o objemu 2,4 litru a výkonu 163 koní.

První „samostatné“ Cross Country bylo atraktivní také v interiéru. Nabízelo ergonomicky vytříbenou přístrojovou desku, špičková sedadla a obdivuhodný zavazadlový prostor. Do kufru jste si mohli objednat třetí řadu obrácených sedadel určených pro děti, do výklopného zadního víka šlo uložit skládací kempinkový stolek. Komfortní pérování s delšími zdvihy zajišťovalo dobré jízdní vlastnosti jak na pevném podkladu, tak především na rozbitých silnicích. Bytelná konstrukce celého vozu a snadná údržba zajistily, že dodnes můžeme potkat mnohé z těchto aut v běžném provozu.


Koncept z výstavy SEMA 2007: Volvo XC70 SR neboli Surf Rescue mělo americkým zákazníkům poskytnout důležité hodnoty modelu Cross Country – bezpečnost a průchodnost terénem.

Vozy této řady se také proslavily ve službách záchranářů a policistů, a to právě díky své robustnosti a slušné schopnosti překonat nástrahy terénu. Ale i zásluhou velmi dobrých jízdních vlastností a štědré prostornosti.

XC70 III. generace (2007–2016): rok od roku lepší

Třetí generace se objevila sedm let po uvedení tvarově i konstrukčně převratné verze. Příznivcům terénních kombi dopřála ještě více luxusu a výjimečnosti, vylepšení se ovšem dočkaly i terénní vlastnosti. A to díky světlé výšce zvýšené na 209 mm (+ 66 mm proti běžné V70), ale i slušné brodivosti 300 mm a nájezdovým úhlům 19,2° vpředu a 24° vzadu.


Volvo XC70, spolehlivý parťák na dobrodružné výpravy.

Ve výrobě se tato verze udržela dlouhých devět let a i na sklonku své kariéry patřila k žádaným modelům. Zvláště v Severní Americe zůstal vůz velmi oblíbený, což přispělo k tomu, že se verzí XC vyrobilo téměř tolik jako výchozích kombi.


Volvo XC70

Třetí „crosska“ se vyznačovala větší a od pohledu robustnější konstrukcí a získala vyztužený skelet, který vedl k dalšímu významnému vylepšení pasivní bezpečnosti. Deformační zóny z různých druhů oceli pro absorpci různě silných nárazů, druhá generace systému ochrany zdraví při nárazu zezadu (WHIPS) a také velká péče věnovaná ochraně dětí (zvětšené okenní airbagy a dvoustupňový integrovaný podsedák). To byly jen některé z inovací, které nové Volvo XC70 zařadily mezi nejpokročilejší vozy své doby.


Volvo XC70 se uplatnilo v záchranářských a bezpečnostních složkách nejen ve Švédsku: takto vypadá v barvách britské policie.

Luxus do terénu

Automobil průběžně procházel modernizacemi, které vylepšovaly bezpečnostní asistenty a čím dál obsáhlejší výbavu. Postupně se obměňovala také nabídka motorů a zvýšily se možnosti kombinací jednotlivých verzí. Vůz poprvé dostal šestiválec: navzdory uložení napříč měl řadové uspořádání. Výkon atmosférické jednotky o objemu 3,2 litru dosahoval 238 koní a znalci na něj dodnes nedají dopustit. Vrcholem se následně stala přeplňovaná verze 2,9 litru s 300 koní.


XC70 s motorem D5 AWD dokázal plnit řadu rolí.

Většinu vozů XC70 v našich končinách však poháněly osvědčené naftové jednotky nejčastěji s pěti, později i čtyřmi válci. Díky moderní konstrukci nabídly i čtyřválce výkon 245 koní, turbodiesel posílil až na 220 koní a v kombinaci s moderní, dokonce osmistupňovou samočinnou předovkou umožňující tzv. plachtění zajistily tichý a úsporný provoz. Vrcholem úspornosti byly verze s pohonem pouze předních kol, které si zachovaly offroadový charakter, ale byly ekonomičtější.


Pro XC70 není téměř žádný terén nesjízdný.

Pro fajnšmekry přibyl aktivní podvozek Four-C s nastavitelnou tuhostí tlumení, nechybělo prémiové ozvučení s reproduktory Dynaudio, navigace s výsuvnou obrazovkou, sledování slepých úhlů, odstupový tempomat s radarem a řada dalších moderních prvků. Na konci své kariéry mohl být vůz vybaven dokonce 19″ koly a digitálním přístrojovým panelem. V roce 2014 se vůz blýskl v reklamě se slavným švédským fotbalistou Zlatanem Ibrahimovićem.


Dlouhou a úspěšnou kariéru třetí generace pomohl prodloužit i slavný švédský fotbalista Zlatan Ibrahimović.

Přichází V90 Cross Country…

V roce 2016 jej vystřídal opět zcela revoluční vůz: model V90 Cross Country. Nejen (staro)nové pojmenování, ale celková konstrukce zaměřená na komfort, bezpečnost a ekologický provoz udělaly z moderně tvarované čtvrté generace „crossky“ prvotřídní automobil, který v sobě ztělesňuje 25 let zkušeností s vývojem a výrobou terénních kombi.


Volvo V90 Cross Country

Sluší se ale také připomenout, že vedle hlavní modelové řady terénních kombi Volvo se během let objevily i další vozy s označením Cross Country. Jednak menší kombi V60, ale také kompaktní hatchback V40, a dokonce i unikátní sedan S60. To už je ale zase jiná kapitola.


Volvo S60 Cross Country modelového roku 2016

Zdroj: evolvolution.cz

Volvista