Novinka Aktualizováno 7. 2. 2024

Elektrojízda kolem republiky: Limitem nejsou auta, ale lidé

5 minut čtení Volvista
Elektrojízda kolem republiky: Limitem nejsou auta, ale lidé

Posádka ve složení Oldřich Nevyjel a Jakub Ebedou se na celou akci velice těšila. Kdy jindy se také naskytne příležitost objet naši krásnou republiku ve dvou dnech. „Představa okružní jízdy kolem hranic, navíc v elektroautě se mi moc líbila. Ještě je celá věc okořeněná tím, že mohu jet právě v našem čistě elektrickém autě od Volva,” popisuje své nadšení Oldřich Nevyjel, který za volantem strávil většinu času.

Nadšení někdy nestačí

Nadšení je dobrým hnacím motorem, ovšem objet Českou republiku kolem dokola, patří spíše k těm obtížnějším úkolům. O tom se výše zmínění pánové brzy přesvědčili. Po dvanácti hodinách jízdy totiž měli za sebou „jen” 700 ujetých kilometrů (+100 km cestou na start). „Ačkoliv jsme počítali s podobným časem při plánování dobíjení a trasy, realita v praxi na českých silnicích byla jiná. Po dojetí k nabíjecí stanici v Jablonci jsme měli na kontě 680 kilometrů včetně startu z Průhonic, 11 hodin jízdy a z toho jen necelou hodinu potřebnou k nabíjení. Během další hodiny jsme na pomalé 50kW nabíječce nabili energii potřebnou pro dalších 260 kilometrů a šílených 4:30 hod. jízdy,” vysvětluje Nevyjel.

Úsek z Jablonce do Jičína byl rozhodující pro účast naší posádky na celé akci. A dlouhá doba strávená za volantem si začala vybírat svou daň. Během několika málo kilometrů se posádka s elektrickým Volvem jen těsně vyhnula srážce s kočkou, mladou srnou, liškou a nakonec i pánem v černé mikině, který se za tmy neohroženě a neoznačen procházel po krajnici silnice. Kousek za Hradcem Králové pak přišla ta pravá únavová krize. „Nastal čas na přerušení jízdy a poradu, co dál. Shodli jsme se, že v rámci ideologie celé naší společnosti „Bezpečnost na prvním místě“, budeme muset akci přerušit,” vypráví Oldřich Nevyjel.

Infrastruktura se rychle zlepšuje

Druhým důvodem, proč se posádka naší XC40 Recharge rozhodla pro předčasné ukončení výzvy bylo, že si oba pánové během dlouhé jízdy již dostatečně ověřili, že ani cestování na dlouhých tratích není pro současné elektromobily problémem. „Auto fungovalo skvěle, spotřeba byla fantastická. Nabíjecí síť až podivuhodně dobrá. V dnešní době opravdu není problém nabít auto téměř kdekoliv. Většinu stanic jsme minuli a vybírali si jen ty přímo na trase a jen ty nejrychlejší,” pochvaluje si kvalitu vozu i infrastruktury Nevyjel. Zdá se, že doby, kdy cestování elektromobilem bylo jen pro dobrodruhy, jsou již pomalu ale jistě pryč.

Když se podíváme na víkendovou jízdu naší posádky očima faktů a čísel, vychází nám, že se pánové s naší XC40 dostali velmi blízko udávané hodnotě dojezdu 390 km dle metodiky WLTP. Se spotřebou energie se dokázali krátkodobě dostat až na obdivuhodných 15 kWh na 100 kilometrů, dlouhodobě se spotřeba pohybovala do 20 kWh. Příjemným překvapením byla i spotřeba v kopcovitých úsecích. Zážitkem pak prý bylo dobíjení rychlostí až 150 kW/h.

Zklamání se nekoná

Ačkoliv se posádka pokusila svůj úkol dokončit o den později, celou republiku dle původního plánu nakonec neobjela. Na zklamání ovšem nedošlo. Důvodem experimentu bylo ověřit, zdali jsou současné elektromobily schopné takovou cestu v rozumném časovém rozpětí absolvovat, a to se potvrdilo. Únava posádky, na které cesta ztroskotala, by přišla v jakémkoliv autě. Podle Oldřicha Nevyjela je tak v dnešní době už jedno, jestli se na dlouhou cestu vydáte vozem se spalovacím motorem, anebo elektromobilem. „Česká republika je myslím plně připravena na příchod elektrických aut, ale z nějakého důvodu to lidé neví. Nám to rozhodně otevřelo oči,” uzavírá své dojmy Oldřich Nevyjel.

Volvista